Γιώργος Δάγλας -μαρτυρεί



ντοκιμαντέρ-κατερίνα-γώγου-γύρισμα-IV

      Κυριακή, 11 Δεκεμβρίου 2011



Χθες, με το τέταρτο κατά σειρά γύρισμα, ολοκληρώθηκε το 90% των συνεντεύξεων του ντοκιμαντέρ Κατερίνα Γώγου - Για την αποκατάσταση του μαύρου. Εκκρεμούν ακόμη οι συνεντεύξεις με τον σκηνοθέτη Ανδρέα Θωμόπουλο, που απουσιάζει στο εξωτερικό, με τον ηθοποιό Γιώργο Κωνσταντίνου, που τρέχει με μια νέα επιθεώρηση, με τον ποιητή Γιώργο Χρονά, ο οποίος έχει ήδη μεταβεί στο Κάιρο για να τιμηθεί με το σημαντικό ποιητικό Βραβείο Καβάφη, και με την τρανσέξουαλ Εύα Κουμαριανού, που το σαββατοκύριακο δεν ενδείκνυται για καμία άλλη δραστηριότητα της εκτός από τις Κούκλες στη Συγγρού.


Σε ότι αφορά την Κατερίνα Γώγου, το θέμα της συνάντησης μας, η Μάρω Κοντού ήταν αναμφίβολα πολύ ανθρώπινη. Αναφερόμενη στη συνεργασία τους στο Η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα του Γιώργου Τζαβέλλα, εξέφρασε τον καημό της που, ούσα πολύ νέα κι εκείνη στη συγκεκριμένη ταινία, δεν φρόντισε να αγκαλιάσει τη Γώγου, να την πλησιάσει και να τη γνωρίσει καλύτερα, σε βάθος. Στο μεταξύ, ο Θρασύβουλος χθες, ελλείψει του κυρίου Αλέξη Καπιδάκη, από βοηθός σκηνοθέτη προβιβάστηκε σε βοηθός οπερατέρ κι έγινε το δεξί χέρι του Θεοδωρόπουλου!


Το γύρισμα συνεχίστηκε στον Χολαργό, στο αυτοσχέδιο πλατό της παραγωγού Τζίνας, ένα τσιγάρο δρόμος απ' το σπίτι της Πλάτωνος, όπου προσέρχονταν ένας-ένας οι επόμενοι καλεσμένοι μας. Εδώ, η μακιγιέζ Ιωάννα Λυγίζου φροντίζει τον σκηνοθέτη Γιώργο Κορδέλλα.


Πολύ χάρηκα που ψήθηκε ο Γιώργος και μίλησε για την Κατερίνα, καθώς δεν το έχει κάνει ποτέ μέχρι τώρα και είναι ένας από τους ανθρώπους που διατηρούσαν πολύ στενή σχέση με τη μακαρίτισσα.




Νομίζω πως η συνέντευξη με τον Κορδέλλα διήρκησε και την περισσότερη ώρα, αφού το "πιάσαμε" το θέμα από πολλές πλευρές: την προσωπική, την καλλιτεχνική, την πολιτική. Και παρά το τρακ του μπροστά στο φακό - καθόλου περίεργο για έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες ελληνικών τηλεοπτικών σειρών - ο λόγος του υπήρξε εξαιρετικά συγκροτημένος, όσο και συγκινητικός.




Τον Κορδέλλα διαδέχτηκε στο πλάνο ο Γιάννης Φελέκης, ο οποίος κοντεύει τα 70 κι εξακολουθεί να παραμένει προσωπικότητα - σύμβολο των Εξαρχείων και του αντιεξουσιαστικού χώρου. Λίγη πούδρα απ' την Ιωάννα κι είμαστε έτοιμοι! Στη χειμαρρώδη ομιλία του, ο Φελέκης έδωσε το πολιτικό στίγμα από το 1974 μέχρι και τον θάνατο της ηθοποιού και ποιήτριας, αναφερόμενος στη σχηματοποίηση του αναρχισμού στην Ελλάδα, στις οργανώσεις - παρακλάδια της άκρας αριστεράς, απ' όπου είχε περάσει και η Γώγου, στα βιβλία και στην ποίηση της (χωρίς νά'μαι τεχνοκριτικός, όπως είπε χαρακτηριστικά) και στη θλιβερή ιστορία της πρέζας, την οποία δεν κατάφερε να νικήσει η Κατερίνα σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.



Εν τω μεταξύ είχε ήδη φτάσει ο ποιητής Γιώργος Δάγλας που περίμενε ν' ακούσει πρώτα τον σύντροφο Φελέκη για να πάρει θάρρος μπροστά στον αδηφάγο φακό. Πολύ καλός ποιητής ο Δάγλας και ένας γλυκύτατος άνθρωπος, για τον οποίο μου είχε πρωτομιλήσει η Στέλλα Βλαχογιάννη. Να βρεις τον Δάγλα οπωσδήποτε αν ποτέ κάνεις το ντοκιμαντέρ για τη Γώγου, μού'χε πει εδώ και χρόνια η Στέλλα! Κι όχι μόνο απλά τον βρήκα, αλλά ο άνθρωπος ήρθε από την Ιθάκη, όπου μένει μόνιμα, για τις ανάγκες της ταινίας, νά'ναι καλά!


Μου άρεσαν οι παύσεις στον λόγο του, καθώς θυμόταν την αγαπημένη φίλη του, εκείνη που τον είχε βοηθήσει να εκδώσει την πρώτη ποιητική συλλογή του στον Ελεύθερο Τύπο του Γιώργου Γαρμπή και που μαζί πορεύτηκαν επί σειρά ετών στην πολιτική, στις συλλογικές ομάδες και στην τέχνη.




Η Βιργινία έφερε και στο χθεσινό γύρισμα τον Αιγύπτιο Ασράφ, ο οποίος διάβασε με τα σπαστά ελληνικά του το ποίημα της Γώγου για τη μοναξιά που έχει το χρώμα των Πακιστανών και μετριέται πιάτο-πιάτο μαζί με τα κομμάτια τους στον πάτο του φωταγωγού.




Μετά το σπίτι του Χολαργού, το τρίτο location ήταν το κλαμπ Γκέτο 22, όπου εμφανίζεται ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. Λογικό να μας πιάσει μια νοσταλγία με τον Θεοδωρόπουλο, αφού εκεί είχαμε κινηματογραφήσει και τους Socrates για το Ζωντανοί στο Κύτταρο-Σκηνές Ροκ.



Είναι γνωστό σε όλους όσους μιλάω τον τελευταίο καιρό το πόσο ο ερμηνευτής Βασίλης Παπακωνσταντίνου στήριξε την Κατερίνα Γώγου σε πολύ δύσκολες περιόδους της ζωής της. Ο ίδιος, πάντως, από σεμνότητα - προς τιμήν του - προτίμησε να αναφερθεί στη λογοτεχνική αξία της, στην απέραντη ευαισθησία της και στη διασταύρωση της προσωπικής τροχιάς του μ' αυτήν της Γώγου και του Νικόλα Άσιμου.

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ποτε και που θα βγει αυτο.....?